کلاس های بارداری و آمادگی زایمان

کلاس های بارداری و آمادگی زایمان

شرکت در کلاس بارداری و آمادگی زایمان یکی از کارهای مهمی است که در طول بارداری باید انجام دهید. داشتن اطلاعات و تبدیل شدن به یک مادر آگاه میتواند دوران بارداری کم استرس تر و لذت بخش تری برای شما به ارمغان بیاورد.

شروع یک دوران شگفت و جدید در زندگی برای تبدیل شدن به والدینی آگاه و مسئولیت‌ پذیر می‌تواند با شرکت در کلاس‌های بارداری و آمادگی زایمان آغاز شود. اما اینکه چرا این کلاس های آنلاین بارداری و آمادگی زایمان اهمیت پیدا میکند به دلیل آماده سازی زنان باردار و افزایش آگاهی ایشان برای طی کردن یک دوران بارداری موفق میباشد.

در گذشته آموزش های بارداری توسط مادران و اطرافیان به زنان باردار داده میشد. برخی از راهنمایی ها ممکن بود درست باشد و برخی دیگر غلط. حتی گاهی بعضی باورها میتوانست تاثیرات بدی بر مادر و جنین در دوران بارداری بگذارد. بنابراین هم اینک با افزایش سواد و آگاهی جامعه، مادران و پدران ترجیح میدهند که روشهای صحیح و اصولی را برای داشتن بارداری و آمادگی برای زایمانی موفق پیش بگیرند تا مورد تایید پزشک نیز باشد.

 

اهمیت شرکت در کلاس‌های بارداری و آمادگی زایمان

آگاهی ها و آماده سازی های لازم که در کلاس های بارداری و آمادگی زایمان به مادران داده میشود، میتواند شامل موارد زیر شود:

۱. آگاهی از تغییرات فیزیولوژیک:

شرکت در کلاس بارداری و آمادگی زایمان به خانمها این امکان را می‌دهد که با تغییرات فیزیولوژیکی که در طول دوره بارداری در بدنشان رخ می‌دهد، آشنا شوند. این آگاهی به آنها کمک می‌کند تا در هنگام این تغییرات بتوانند اضطراب خود را به درستی کنترل کنند و بتوانند با استفاده از آموزشهایی که در کلاس بارداری فرا گرفته اند، بهترین مراقبت‌ را برای خود و نوزادشان انجام دهند.

۲. حمایت روانی:

شرکت در کلاس های آمادگی زایمان فرصتی مناسب برای مادران باردار است تا ارتباطات اجتماعی با مادران باردار دیگر که مثل خودشان در همان مرحله از زندگی هستند ایجاد کنند. این ارتباط میتواند باعث ایجاد حس همدلی در مادران شود و از نظر روانی به ایشان اعتماد به نفس بیشتری برای روبرو شدن با تحولات زندگی مادری بدهد.

۳. تغذیه مناسب:

با شرکت در این کلاسها مادران باردار آموزش میبینند که تغذیه مناسب برای حفظ سلامتی خود و فرزند خود داشته باشند. ممکن است مادرانی در بارداری دچار بیماریهایی همچون فشار خون و دیابت بارداری شوند. این بیماریها ممکن است به دلیل سابقه بیماری خانوادگی یا تغییر در هورمونها اتفاق افتاده باشد که باید به سلامت و تغذیه خود اهمیت بیشتری بدهند. در کلاسهای بارداری با توجه به BMI بدنی شما تغذیه مناسب بر اساس هرم غذای مادر باردار به شما آموزش داده میشود تا با گنجاندن انواع مواد غذایی در رژیم خود و حذف مواد غذایی مضر تناسب اندام و سلامت خود را حفظ کنید.

۴. آمادگی جسمانی:

تمرینات فیزیکی و ورزش بارداری مناسب برای دوران بارداری از سه ماهه اول و دوم و سوم که با همدیگر متفاوت است و خانم باردار بهتر است آنها را انجام دهد تا علاوه بر حفظ تناسب اندام خود، سلامت خود و فرزند خود را حفظ کند. همچنین آموزش حرکات و نرمشهایی که در هفته های آخر بارداری برای زایمان راحت تر لازم است و ورزشهایی که در طول زایمان مناسب است و به زایمان راحت و سریع کمک میکند، از دیگر مزایای این کلاس‌هاست.

آموزش تکنیک‌های تنفس و آرامش:

یوگا و یادگیری تکنیک‌های تنفس و آرامش از جمله مهارت‌های مفیدی هستند که در طی زایمان لازم است و به کار می‌روند و شما باید قبل از زایمان این تنفس ها را به خوبی یاد گرفته باشید و تمرین کرده باشید. همچنین تکنیک های تنفس به تقویت عضلات شکم کمک کرده و در واقع یک ورزش شکمی مناسب برای دوران بارداری است. ما در کلاس‌های بارداری مرکز مهر مادر به خانمهای باردار کمک می‌کنیم تا این تکنیک‌ها را به درستی فرا بگیرند و آرامش خود را در بارداری و زایمان افزایش دهند.

۵. آموزش به همراهان:

افزایش آگاهی و آموزش همراهان نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. همسران نیز از طریق این کلاس‌های آمادگی زایمان به طور مستقیم از فرآیند بارداری و زایمان آگاهی پیدا کرده و میتوانند اضطرابهای خود را تا حد زیادی کاهش داده و با آموزش مراقبتهای پدرانه نقش پررنگی در حمایت و همراهی از همسر خود داشته باشد. شرکت در کلاس پدران آگاه مرکز مهر مادر میتواند به پدران آینده کمک شایانی کند.

 

کلاس بارداری و آمادگی زایمان

 

۶. آموزشهای خود مراقبتی و سلامتی:

کلاس‌ های بارداری به مادران باردار علاوه بر اطلاعات لازم در زمینه تغذیه و ورزشهای مناسب، آموزشهای لازم برای مراقبت از خود و نوزاد ارائه می‌دهند در دوران بارداری و پس از آن ارائه میکند. این آموزش‌ها مهمترین ابزارهایی هستند که یک زن باردار برای حفظ سلامت خود و نوزادش نیاز دارد.

زمانهای لازم برای مراجعه به پزشک از اهمیت بالایی برخوردار است که با شرکت در کلاسها از آن آگاهی پیدا میکنید. کلاسهای بارداری رایگان هم در اینترنت موجود هستند اما توجه داشته باشید کلاسهای بارداری یک پکیج کامل از آموزشهای بارداری مورد نیاز هر مادر باردار میباشد.

 

برای تهیه پکیج کامل آموزش بارداری مرکز مهر مادر از طریق این لینک اقدام کنید:  پکیج طلایی بارداری و زایمان آسان

 

۷. افزایش اطلاعات درباره زایمان:

از جمله آموزشهای مهم در کلاسهای آنلاین بارداری مرکز مهر مادر افزایش اطلاعات و آموزش به مادران در مورد فرآیند زایمان طبیعی و سزارین، خطرات احتمالی حین زایمان و مزایا و معایب هر نوع زایمان است که کمک می‌کند تا شرکت‌کنندگان بهترین تصمیمات را در مورد نحوه زایمان خود بگیرند.

این اطلاعات به آنها اطمینان و قدرت تصمیم‌گیری در مواجهه با وضعیت‌های غیرمنتظره می‌دهد. مادرانی که در کلاسهای آمادگی زایمان شرکت میکنند با آگاهی از مزایا و خطراتی که ممکن است ایشان را در حین زایمان و بعد آن تهدید کند انتخاب میکنند که کدام نوع زایمان برای ایشان بهترین راه ممکن است.

 

کلاسهای آنلاین بارداری

همانطور که میدانید دوران بارداری دوران حساس و مهمی در زندگی است. گاهی برخی از مادران به دلیل شرایط خاص خود اعم از بیماری یا تشخیص پزشک بهتر است که در خانه بمانند و از منزل خارج نشوند. همچنین در صورت شیوع بیماریهای واگیرداری همچون کرونا و آنفولانزا، آلودگی هوا، برف و یخبندان و شرایط حساس بهتر است که مادران باردار از منزل خارج نشوند.

از این رو مرکز مهر مادر تصمیم گرفت تا کلاسهای حضوری بارداری و آمادگی زایمان خود را به صورت آنلاین نیز برگزار کند تا شما با تماشای آنلاین یا دانلود کلاس های بارداری ما علاوه بر شرایط خاص زنان باردار، مادران از سراسر کشور بتوانند از عدالت آموزشی استفاده کرده و در کلاسهای آنلاین بارداری شرکت کرده و آموزش ببینند.

شما میتوانید برای شرکت در کلاسهای بارداری مرکز مهر مادر با استفاده از لینک زیر اقدام کرده و اطلاعات خود را بالا ببرید تا دوره بارداری آگاهانه و زایمان راحت تری را برای خود رقم بزنید.

 

برای تهیه پکیج کامل آموزش آنلاین بارداری مرکز مهر مادر از طریق این لینک اقدام کنید:  پکیج طلایی بارداری و زایمان آسان

 

کلاس آمادگی زایمان

 

جلسات کلاس های بارداری مرکز مهر مادر به تفکیک موضوع بندی

جلسه اول: بایدها و نبایدهای تغذیه ای، حفظ تناسب اندام در بارداری

در جلسه اول کلاس بارداری و آمادگی زایمان که توسط سرکار خانم تکتم زرآبادی کارشناس مامایی و مدرس رسمی کلاسهای بارداری و آمادگی زایمان ارائه میشه به بررسی تغذیه مناسب برای خانمهای باردار پرداخته میشود. تغذیه مناسب دوران بارداری یعنی در حین وزن گرفتن جنین، تناسب اندام مادر حفظ شود. این تغذیه بسیار به این بستگی دارد که شما قبل از بارداری چه وزنی داشته اید و تا چه میزان وزن اضافه کردن برای شما بلامانع است.

برخی از مادران به دلیل دیابت بارداری و یا اضافه وزن زیاد بدون نظر کارشناس اقدام به گرفتن رژیم غذایی غیر اصولی میکنند که این موضوع میتونه سلامت مادر و جنین را به خطر بیندازد چرا که تمام مواد مغذی و ویتامین های لازم به مادر نمیرسه و مادر و جنین دچار سو تغذیه میشوند. باید ها و نبایدهای تغذیه در بارداری که از اهمیت بالایی برخوردار است در این جلسه تدریس میشود.

جلسه دوم: چگونگی مواجهه با خطرات احتمالی در بارداری

همانطور که میدانید دوران بارداری دوران حساسی در زندگی خانمهاست و ممکن است با علائم و خطرات احتمالی مواجه شوید. اینکه شما به عنوان یک مادر آگاه بدانید که کدام علائم طبیعی و بلامانع است و کدام خطرات مشکل ایجاد میکند میتواند از اضطراب شما تا حد قابل توجهی کم کند و از مراجعات غیر ضروری به پزشک و بیمارستان جلوگیری کند و در عوض بدانید که چه وقت لازم است در اسرع وقت به بیمارستان مراجعه کنید تا از سلامت خود و فرزند خویش محافظت کنیم.

جلسه سوم: زایمان طبیعی یا سزارین؟

در جلسه سوم کلاس بارداری که یکی از جلسات مهم است، خانم زرآبادی درباره زایمان طبیعی و سزارین صحبت میکنند و شما با تفاوتهای این دو نوع زایمان آشنا میشوید. مزایا و معایب هر کدام را به صورت کامل میفهمید و همچنین با روشهای بی دردی در زایمان طبیعی و سزارین آشنا میشوید. این یک جلسه مهم است و به شما کمک میکند با توجه به شرایط خود انتخاب کنید که کدام زایمان برای شما مناسب تر است.

 

جلسه چهارم: همه چیز درباره زایمان طبیعی

در جلسه چهارم درباره هر آنچه که درباره زایمان طبیعی باید بدانید توضیح داده میشود. از ب بسم الله تا هر چیزی که فکرش را بکنید. در مورد زمانی که باید به بیمارستان مراجعه کنید. فازهای نهفته و فعال در زایمان طبیعی و اینکه در هر فاز چه اقداماتی باید انجام دهید تا زایمان موفقی داشته باشید. نحوه تنفس ها و زمان صحیح زور زدن ها، نحوه زایمان، خروج جفت، بخیه و هر چیزی که در اتاق زایمان شما را تبدیل به یک مادر حرفه ای کند در این جلسه توضیح داده میشود.

در این جلسه ورزش بارداری برای هفته های آخر توضیح داده میشود. ورزشهایی که در روز زایمان میتوانید انجام دهید  تا بتوانید زایمان سریعتر و راحت تری نیز داشته باشید در این جلسه یاد میگیرید تا بتوانید زایمان طبیعی بهتر و راحت تری داشته باشید.

جلسه پنجم: مراقبتهای بعد زایمان با جزئیات کامل

جلسه پنجم درباره مراقبتهای بعد زایمان است که یکی از مهمترین جلسات است و برای این خیلی مهم است که شما با داشتن اطلاعات و رعایت برخی موارد و مراقبت های درست میتوانید به سرعت به سلامت قبل بارداری خود برگردید. مراقبتهای بعد از زایمان اگر به درستی انجام نشود میتواند منجر به بیماریها و صدمات جدی به مادر تازه وارد شود.

جلسه ششم: چالشهای شیردهی و راههای رفع آن

یکی از مشکلات تازه مادر ها مشکلات و چالش های شیردهی است. اینکه ممکن است بعد زایمان شیر شما به درستی ترشح نشود یا ندانید که چطور باید به صورت صحیح نوزاد خود شیر دهید. دفعات شیر دهی و نحوه نشستن صحیح برای مادر چطور است. پوزیشن های صحیح شیردهی کدام است و هر آنچه که در شیر دهی لازم داشته باشید و برایتان بعدا سوال میشود در این جلسه پاسخ داده میشود. اینکه شما درباره شیردهی هم از قبل آگاهی حرفه ای داشته باشید و نیاز نداشته باشید که اطرافیان نسخه های خود را برای شما نسخه های متنوع بپیچند شما را از سردرگمی خارج کرده و زودتر میتوانید روی روال بیفتید و شیردهی موفقی داشته باشید.

جلسه هفتم: همه چیز درباره سزارین

در جلسه هفتم همه چیز درباره سزارین به شما آموزش داده میشود. از ب بسم الله تا ن پایان هر چیزی که لازم باشه برای زایمان سزارین بدانید. اینکه چه اتفاقی در اتاق عمل می افتد. بی دردی ها به چه شکل هستند. چکار کنیم عوارض زایمان سزارین و بیهوشی را کاهش دهیم. مراقبتهای بعد سزارین چه هستند و چه نکاتی را باید رعایت کنیم. همگی در جلسه هفتم کلاس بارداری آموزش داده میشوند.

 

جلسه هشتم: ویژه برای محافظت از شل شدگی عضلات کف لگن و افتادگی

جلسه هشتم یک جلسه ویژه است که برای مادرانی که در کلاسهای آمادگی زایمان مرکز مامایی مهر مادر شرکت میکنند برگزار میشود. همانطور که میدانید یکی از عضلات مهم در بارداری عضلات کف لگن هستند که به دلیل فشار زیادی که بر آن وارد میشود آسیب پذیر میشود و ممکن است دچار مشکلات بعدی شوید. در این جلسه ویژه شما یاد میگیرید معاینات لگن چگونه هستند و چه زمانی باید انجام شوند. چگونه عضلات کف لگن خود را تقویت کنیم تا قوی تر شوند و کمترین آسیب به آنها برسد و زودتر به حالت قبل خود برگردند و خدای نکرده دچار افتادگی ها نشوید.

 

 

 

 

 

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید