صبحانه در بارداری

صبحانه در بارداری

مصرف صبحانه در بارداری از اهمیت بالایی برخوردار است. شاید شما قبل از بارداری به صبحانه اهمیت نمیدادید و یا به دلیل تهوع صبحگاهی تمایلی به خوردن صبحانه نداشته باشید. اما باید بگوییم مصرف کامل و متنوع اولین وعده روز برای سلامت مادران باردار و رشد جنینشان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که در این مقاله مرکز مهر مادر به بررسی آن میپردازیم.

دوران بارداری، یکی از مراحل حیاتی و مهم در زندگی هر زنی است. . این دوره، همراه با تغییرات زیادی که در بدن و ذهن مادر اتفاق می افتد، نقش بسیار مهمی در سلامت و رشد جنین دارد. از این جهت مراقبت از سلامتی خود و جنین، از جمله اولویت‌های اصلی هر زن باردار باید باشد و یکی از مهمترین عوامل مؤثر در این مراقبت که باید به آن توجه شود تغذیه صحیح و مناسب است.

 

در تغذیه بارداری، صبحانه به عنوان وعده‌ی اول روز، نقش بسیار مهمی در تامین انرژی، تامین نیازهای غذایی و حفظ سلامتی مادر و جنین دارد. اما، انتخاب یک صبحانه سالم و متعادل برای زنان باردار چالش‌های خاص خود را دارد. از این رو، آگاهی از نکات مهم و اصول تغذیه‌ ای در این دوره میتواند به طور قابل توجهی به بهبود وضعیت سلامتی و خوبی زنان باردار کمک کند.

 

در این مقاله، به بررسی اهمیت و تأثیر صبحانه در دوران بارداری خواهیم پرداخت. همچنین، نکات و راهنمایی‌هایی جهت انتخاب و تهیه صبحانه‌های سالم و مناسب برای خانمهای باردار ارائه خواهیم داد. این اطلاعات می‌تواند به مادران باردار کمک کند تا بهترین انتخاب ‌های تغذیه ‌ای را برای خود و جنین خود داشته باشند تا بتوانند دوره بارداری سالم و کم خطری را تجربه کنند و جنینشان نیز به خوبی رشد کند. چرا که دوره بارداری به شدت بر سلامت آینده نوزاد نیز تاثیر خواهد داشت.

 

اهمیت صبحانه در بارداری

درست است که ممکن است به دلیل تهوع های صبحگاهی تمایل زیادی به خوردن صبحانه نداشته باشید، اما توجه داشته باشید که صبحانه سوخت موتور امروز شماست و برای اینکه انرژی داشته باشید و روز خود و جنینتان را خوب آغاز کنید بهتر است حسابی به خودتان برسید و یک صبحانه متنوع و متعادل برای خودتان آماده کنید و بعد سراغ باقی کارهایتان بروید.

توجه داشته باشید زمانی که شما باردار هستید، بدن شما موظف است بدن دو نفر را تامین کند: شما و جنینتان

حالا فکر کنید شما تغذیه سالم و درستی نداشته باشید؛ در این صورت بدن شما ابتدا مواد مغذی لازم برای نوزاد را به او میرساند. البته اگر مواد مغذی وجود داشته باشد و سپس به بدن خودتان. شما که نمیخواهید فرزندتان در یک جسم بیمار و رنجور کم و بیش رشد کند؟ پس لازم است به خودتان برسید و مامن امنی برای رشد و نمو فرزندتان فراهم کنید و همه نوع مواد مغذی که نیاز دارد به بدن او و بدن خود برسانید.

پس تا اینجا متوجه شدیم که تغذیه صحیح در دوران بارداری خیلی مهم است و صبحانه سالم که وعده اول روز است علاوه بر تامین انرژی بدن شما و جنین، رساندن مواد مغذی به بدن جنین، در کنترل وزن و پیشگیری از اضافه وزن بارداری نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

اگر صبحانه نخورید در طول روز بیشتر گرسنه میشوید و برای تامین انرژی به ریزه خواری و خوردن شیرینی جات و مواد قندی رو می آورید که علاوه بر اضافه وزن اگر دچار دیابت بارداری باشید، وضع را بدتر میکند و به شما و جنینتان آسیب وارد میکند. بنابر این با مصرف صبحانه اصولی و سالم از این موارد نیز پیشگیری کنید.

 

صبحانه های سالم برای زنان باردار

برای انتخاب صبحانه‌ مناسب برای خانمهای باردار بهتر است توجه کنید که تنوع غذایی بالا باشد و از انواع مواد غذایی در صبحانه خود استفاده کنید و مصرف مواد قندی و شور را نیز محدود کنید.

برای اطلاع از بهترین تغذیه مناسب بارداری میتوانید در کلاس بارداری مرکز مهر مادر شرکت کنید که در جلسه تغذیه از صفر تا صد تغذیه برای مادران باردار به صورت اصولی و حرفه ای آموزش داده میشود.

انواع مواد غذایی مناسب برای صبحانه در بارداری ، میتوانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

 

نان

نان تازه با آرد کامل می‌تواند یکی از انتخاب‌های خوب برای صبحانه باشد. به ویژه اگر از آرد سبوس دار در آن استفاده شود. نان سنگک و نان چند غله میتواند انتخابهای مناسبی برای صبحانه مادران باردار باشد.

تخم‌مرغ و املت

تخم‌مرغ یک منبع عالی از پروتئین است. از آنجا که در دوران بارداری شما به پروتئین بیشتری برای رشد و نمو جنین نیاز دارید، تخم مرغ می‌تواند به عنوان یک منبع خوب برای تامین نیازهای پروتئینی بدن شما و جنینتان کمک کند. می‌توانید آن را سرخ کرده یا پخته با به صورت انواع املت مصرف کنید.

فراورده‌های لبنی

فراورده‌های لبنی مانند پنیر، ماست، شیر، کشک و … می‌تواند یکی از انتخاب‌های سالم و خوب برای صبحانه باشد که همچنین به تامین نیازهای کلسیمی بدن بسیار کمک می ‌کند.

میوه و سبزیجات

مصرف میوه و سبزیجات تازه به عنوان قسمتی از صبحانه میتواند به تامین ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر مورد نیاز بدن کمک کرده و حتی از یبوست بارداری نیز جلوگیری کند. میتوانید میوه و سبزیجات را به صورت تازه یا به عنوان آبمیوه یا سالاد مصرف کنید.

عدسی

عدسی میتواند یک صبحانه خوب و پر پروتئین برای تامین پروتئین مورد نیاز بدن مادر و جنین باشد.

خوراک لوبیا

خوراک لوبیا هم یک صبحانه ساده، سیر کننده و پر از مواد مغذی همچون پروتئین و فیبر برای تامین نیاز بدن شما و جنینتان است.

سوپ

یک صبحانه سبک و سرشار از مواد غذایی مهم مثل سبزیجات و گوشت، می‌تواند یک صبحانه سالم و خوشمزه باشد. می‌توانید انواع مختلفی از سوپ‌ها را آماده کنید و با نان کامل مصرف کنید.

 

تاثیر صبحانه بر رشد جنین

تاثیر صبحانه بر رشد جنین در دوران بارداری بسیار حائز اهمیت است. همانور که گفتیم صبحانه از یک سو نقش مهمی در تامین نیازهای غذایی مادر باردار دارد و از سوی دیگر، تأثیر مستقیمی بر سلامت و رشد جنین دارد. در طول دوران بارداری، نیازهای غذایی بدن مادر بسیار بیشتر از معمول است و صبحانه به عنوان وعده غذایی اول روز، باید بتواند این نیازها را تأمین کند.

صبحانه مناسب برای مادران باردار، انرژی و مواد غذایی مورد نیاز برای رشد سالم جنین را فراهم می‌کند. مصرف صبحانه باعث افزایش سطح انرژی در بدن مادر شده که این انرژی به طور مستقیم به جنین نیز منتقل می‌شود و در رشد و نمو و سلامت جنین تأثیرگذار است. به ویژه در ماههای پایانی که باید تکان خوردنهای جنین مورد بررسی قرار داده شود، عدم مصرف صبحانه باعث کاهش انرژی جنین شده و ممکن است کم حرکت شده و باعث نگرانی شود.

علاوه بر این، تحقیقات نشان داده است که صبحانه در بارداری که مناسب برای مادر باردار باشد، می‌تواند بر تعادل قند خون و کنترل وزن نیز تأثیرگذار باشد. مصرف صبحانه باعث کاهش احساس گرسنگی و جلوگیری از خوردن بیش از حد در طول روز می‌شود که این موارد می‌تواند بر کنترل وزن مادر باردار تأثیرگذار باشد.

به طور کلی، صبحانه صحیح و مناسب برای زنان باردار می‌تواند به رشد و توسعه سالم جنین کمک کرده و همچنین به سلامت و راحتی مادر در طول دوران بارداری کمک نماید.

برای شرکت در کلاسهای آمادگی زایمان، ورزش بارداری، یوگا بارداری، پدران آگاه و انجام زایمان طبیعی و فیزیولوژیک و … با مرکز مهر مادر تماس حاصل فرمایید.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید