علائم خطر پس از زایمان

علائم خطر پس از زایمان

اطلاع از علائم خطر پس از زایمان برای مادرانی که به تازگی زایمان کرده اند، همچون اطلاع از علائم خطر در بارداری از اهمیت بالایی برخوردار است و شاید خیلی ها اطلاع نداشته باشند که خطرهای بعد زایمان با علائمی خود را نشان میدهند که داستان مرگ و زندگی به میان آورده میشود و باید حتما این نشانه ها را جدی گرفت و به سرعت به بیمارستان و مراکز درمانی حتی در نیمه شب مراجعه کرد تا از خطرات بعدی جلوگیری کرد.

 

مراقبت از مادر برای جلوگیری از خطر

معمولا تا یک روز بعد زایمان مادر و نوزاد در بیمارستان و تحت مراقبت قرار میگیرد و لازم است بعد از اینکه مادر و نوزاد به خانه رفتند، چند روز اول فردی که مادر با او احساس راحتی میکند در کنار او باشد تا بتواند از او و نوزاد پرستاری کرده و در صورت بروز مشکل برای هر یک به سرعت مداخله کرده و مادر یا نوزاد را به مراکز درمانی و بیمارستان ببرد.

در منزل لازم است که به توصیه های مامای خود عمل کنید و پد بهداشتی خود را به موقع تعویض کرده و از بخیه های خود به خوبی محافظت کرده و آن را ضد عفونی کنید تا عفونت نکند.

مراقبت های بعد از زایمان را جدی بگیریدو بعد از زایمان چه طبیعی و چه سزارین، خون زیادی از بدن مادر خارج میشود و مادر ممکن است دچار ضعف جسمانی شود.

شما به عنوان یک مادر باید توجه داشته باشید که باید به سلامتی خود بیشتر اهمیت دهید تا بتوانید به سرعت سلامتی خود را به دست آورده و از فرزند خود نگه داری کنید.

بهتر است غذای کافی و مقوی میل کنید. به خوبی استراحت کنید و خواب کافی داشته باشید. اگر پزشک برای شما مسکن، قرصهای آنتی بیوتیک و تقویتی و … تجویز کرده، آنها را تهیه کرده و به موقع مصرف کنید. حتما پزشک یا مامای شما به شما زمانهای ویزیت بعدی را اعلام میکند، بنا براین به موقع نزد پزشک یا مامای خود رفته و ویزیت شوید.

توجه کنید علاوه بر ضعف جسمانی، برخی مادران دچار ضعف روحی نیز میشوند. لازم است در این موارد همسر و دیگر افراد نزدیک به خوبی از مادر حمایت روحی کنند و به این موضوع توجه کنند و در صورت نیاز به روانشناس مراجعه کنید.

 

حتی اگر شما به خوبی از خود مراقبت کنید، ممکن است اتفاقاتی در بدن شما در حال رخ دادن باشد که از آن بی خبر هستید. خطراتی که ممکن است زایمان یا جراحی بدن شما را تهدید کند. بنا براین باید بیش از گذشته به بدن خود توجه کنید و نشانه ها را جدی بگیرید. در زمان پس از زایمان بدن شما پس از طی یک دوره سنگین بارداری، به تازگی فارغ شده است اما هنوز سیستم ایمنی بدن شما به خوبی گذشته کار نمیکند و بیماریهایی که قبلا ممکن بود بدون نیاز به دارو و مراقبت خاصی از سر بگذرانید، اکنون تبدیل به یک بیماری خطرساز در بدن شما باشد.

اجازه بدهید یک تجربه تلخ از یک مادر جوان و زیبا که به تازگی زایمان کرده بود و اتفاقا یکی از آشنایان من بود و از علائم خطر پس از زایمان اطلاع نداشت را با شما در میان بگذارم.

 

منصوره یک مامان خیلی جوان بود که به تازگی فرزند دوم خود را با زایمان سزارین به دنیا آورده بود.

فردای روز عمل منصوره مرتبا ابراز ناراحتی میکرد و مدام میگفت حالش خوب نیست و سرگیجه دارد.

به اورژانس اطلاع میدهند. اورژانس به منزل آنها می آید و پس از معاینه میگویند فشارش پایین است که به دلیل زایمان و عمل سزارین طبیعی است و مشکلی ندارد.

ابراز درد و بی حالی منصوره تا فردا ادامه پیدا میکند و در نهایت بعداز ظهر با رنگ پریده و بیهوش میشود و بعد از اینکه به بیمارستان انتقال پیدا میکند تا قبل از اینه به اتاق عمل برود متاسفانه جان خود را از دست میدهد.

 

این یک تجربه تلخ برای من است اما برای اینکه رسالت ما در مرکز مهر مادر اطلاع رسانی به مادرها در بارداری و پس از زایمان است، بر خود لازم دانستیم که حتی تجربه های ناراحت کننده و ناگوار را نیز برای شما توضیح دهیم تا با آگاهی کامل به سمت زایمانی موفق بروید.

البته ما بعد از این تجربه تلخ مدتی است که این علائم خطر بعد زایمان را نیز در کلاس بارداری خود گنجانده ایم.

 

برای شرکت در کلاسهای بارداری مرکز مهر مادر و افزایش آگاهی درباره بارداری و زایمان میتوانید از طریق سایت و یا اینستاگرام @mehremadar اقدام نمایید.

 

نشانه ها و علائم خطر پس از زایمان

حالا در ادامه این علائم مهم را با هم مرور میکنیم که لازم است به سرعت بیمارستان مراجعه کنید:.

۱.  خونریزی افزایش یابد

اگر چند روزی از زایمانتان گذشته و خونریزی شما نه تنها کاهش پیدا نکرده بلکه افزایش هم دارد و لخته های خون بزرگتر از معمول در خونریزی شما وجود دارد، لازم است به سرعت به پزشک مراجعه کنید. در این صورت ممکن است تکه هایی از جفت در رحم شما باقی مانده باشد.

۲. درد شدید در ناحیه شکم و لگن

ممکن است به صورت مداوم درد شدیدی در ناحیه شکم و لگن پیدا کنید. که اگر کاهش نیافته و ادامه دار باشد میتواند یکی از علائم خطر باشد که باید به آن توجه داشت.

۳. سردردهای شدید و مزمن

یکی از علائم خطر بعد از زایمان دچار شدن مادر به سردردهای شدید و مزمن است. در صورت داشتن سردردهای شدید پس از زایمان سریعا به پزشک مراجعه کنید.

 

نشانه های هشدار و علائم خطر بعد زایمان

 

4. تنگی نفس

یکی دیگر از علائم و نشانه های وجود خطر بعد زایمان تنگی نفس و سخت شدن تنفس در مادر است که ممکن است به صورت ناگهانی ایجاد شود. تنگی نفس و یا سرفه های که با خون همراه باشند میتواند خطرناک باشد.

 

5. تب و بی حالی شدید

ممکن است بعد از زایمان دچار تب شوید. اگر دمای بدنتان خیلی بالا بود به طوریکه بی حال بودید و نمیتوانستید از رختخواب خارج شوید باید هر چه زودتر به بیمارستان مراجعه کنید.

۶.  مشکل در دفع ادرار

اگر بعد از زایمان مشکل دفع ادرار، سوزش شدید دارید و ادرارتان به رنگ تیره باشد ممکن است عفونت داشته باشید و باید به پزشک مراجعه نمایید.

۷. بوی بد واژن

از دیگر علائم وجود عفونت در بدن بعد زایمان طبیعی یا سزارین، بوی بد واژن است. اگر بعد زایمان احساس بوی بد در واژن خود میکنید، این علامت را جدی بگیرید.

۸. درد و ورم در پاها

بروز درد در یک یا هر دو پا و ورم کردن پا و قرمز شدن و حساسیت آن نیز از دیگر علائمی است که باید جدی گرفته شود و ممکن است که خون در پاها لخته شده باشد و باید به سرعت با مامای همراه خود تماس گرفته و به بیمارستان مراجعه کنید.

۹. درد و قرمزی سینه ها

بروز درد و قرمزی در سینه ها و نوک آن از دیگر علائم وجود عفونت در بدن است که باید به سرعت به پزشک مراجعه کنید.

۱۰. اختلال در بینایی

اختلال در بینایی، احساس تاری در دید، دوبینی از دیگر علائم خطر بعد زایمان سزارین یا زایمان طبیعی است که باید جدی گرفته شود.

۱۱. آنفولانزا

از دیگر نشانه های خطرساز بعد زایمان داشتن علائم آنفولانزا پس از زایمان است. ممکن است آنفولانزا با علائمی همچون استفراغ و تهوع نیز همراه باشد که باید به پزشک مراجعه شود.

۱۲. ترشح از زخم بخیه

ممکن است پس از زایمان در محل بخیه سزارین یا اپیزیوتومی، تورم و قرمزی ایجاد شود و یا زخم با ترشحاتی همراه باشد، در این صورت احتمال عفونت وجود دارد و خطرناک است.

۱۳. افسردگی

یکی از نشانه های هشدار که بعد زایمان ممکن است برای مادران اتفاق بیفتد، افسردگی است. افسردگی بعد زایمان را جدی بگیرید چرا که مادر ممکن است به صورت ناخواسته به خود یا نوزاد خود آسیب بزند. بنا براین بهتر است هر چه زودتر به پزشک مراجعه نمایید.

 

مادران عزیز هر یک از علائم بالا را داشتید به پزشک یا بیمارستان مراجعه کنید تا وضعیت کلی سلامتی شما بررسی شود. در صورت نیاز به استفاده از دارو برای شما تجویز شود و یا در بیمارستان تحت نظر پزشکان و پرستاران باشید.

توجه داشته باشید علائمی که گفته شد از نشانه ها و علائم خطرناک پس از زایمان هستند و باید جدی گرفته شوند.

 

مادران عزیز توجه داشته باشید ما در کلاسهای بارداری و آمادگی زایمان هر آنچه که شما درباره دوران بارداری، تغذیه بارداری، مشکلات، علائم، زایمان طبیعی، سزارین و … باید بدانید تا بتوانید بارداری و زایمان موفقی را داشته باشید را به شما آموزش میدهیم و در کنار شما هستیم. همچنین میتوانید به مرکز مهر مادر در تهران و قزوین مراجعه حضوری داشته باشید.

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید