وزن گیری مادر در دوران بارداری

وزن گیری مادر در دوران بارداری

وزن گیری مادر در بارداری یکی از مسائل مهمی است که به صورت طبیعی اتفاق می افتد و این به دلیل نیاز طبیعی بدن مادر برای تامین جنین برای رشد و تغذیه و پس از آن دوران شیردهی میباشد. دوران بارداری یکی از دورانهای مهم زندگی مادران است که تغییر و تحولات فیزیولوژیکی و روانی قابل توجهی در زندگی آنان اتفاق می افتد. وزن‌گیری مناسب در طول دوران بارداری اساسی برای سلامتی مادر و جنین می‌باشد و یکی از معیارهای مهم پزشک زنان و مامای خصوصی شما برای سلامت مادر و جنین سنجش میزان وزن مادر در طی ماههای بارداری برای مطمئن شدن از سلامت شما و جنین میباشد. از این رو میزان افزایش وزن در هر ماه بارداری اندازه گیری میشود تا میزان وزن گیری مادر در بارداری مورد بررسی قرار بگیرد. پس نگران افزایش وزن خود نباشید. ما در این مقاله مهر مادر به بررسی عوامل موثر در افزایش وزن در طول بارداری و اهمیت آن خواهیم پرداخت.

 

میزان وزن گیری مادر در بارداری

 

همانطور که گفتیم وقتی خانمی باردار می‌شود، به طور طبیعی بدنش برای حمایت از خود و جنین باید یک مقدار وزن اضافی پیدا کند. این وزن اضافی که مادر در طول بارداری به خودش می‌گیرد، بهتر است تحت کنترل قرار بگیرد و در محدوده خاصی افزایش یابد. اگر زیاد یا کمتر از حد معمول وزن گیری داشته باشید، ممکن است مشکلاتی برای مادر و جنین به وجود بیاید.

اما چه میزان وزنی باید مادران در دوران بارداری بگیرند؟ برای همه زنان این مسئله یکسان نیست، زیرا وزنی که باید در طول بارداری اضافه کنند، بستگی به وزن اولیه و وضعیت سلامتی آنها دارد. اما به طور کلی، اکثر زنان باید در حدود ۱۱ تا ۱۶ کیلوگرم وزن گیری در طول ۹ ماه بارداری داشته باشند. این مقدار برای زنانی که وزن اولیه‌شان کمتر از متوسط است، بیشتر است و برعکس.

چرا در بارداری وزن افزایش میابد؟

افزایش وزن در بارداری به دلیل تغییرات فیزیولوژیک و افزایش وزن در بخش های مختلف بدن میباشد. به طور کلی وزن گیری جنین تا زمان به دنیا آمدن حدود ۲.۵ تا ۵ کیلوگرم میباشد. اما چرا لازم است که وزن گیری مادر بین ۱۱ تا ۱۶ کیلوگرم باشد؟ این اضافه وزن شامل چه چیزهایی است و آیا دوباره میشود به وزن ایده آل خود در زمان قبل بارداری برگشت؟ به طور کلی این افزایش وزن میتواند شامل موارد زیر باشد:

 

  1. وزن جنین و جفت: این شامل وزن خود جنین، جفت، و همچنین مایع آمنیوتیک است که بدن جنین را در داخل رحم احاطه کرده است.
  2. وزن بدن مادر: یکی از عوامل وزن گیری مادر در بارداری به دلیل افزایش وزن مادر به دلیل افزایش حجم چربی‌ ها در بدن برای حفاظت از او در طول بارداری و شیردهی، افزایش حجم عضلات و بافتهایی همچون بافت سینه و بافتهای دیگر بدن مادر میباشد.
  3. وزن مایعات بدنی:  مادران در طول بارداری مقدار زیادی از مایعات بدنی شان افزایش پیدا میکند. از جمله مایع آمنیوتیک، خون، و مایعات بافتی که همه اینها موجب وزن گیری بدن مادر در طول بارداری میشود.
  4. وزن اضافی برای حمایت از بارداری: این مورد شامل افزایش حجم خون، بزرگ شدن رحم و سایر تغییرات فیزیولوژیکی است که برای حمایت از بارداری و جنین لازم است.

 

اهمیت کنترل وزن گیری مادر

اگر بخواهیم یک بارداری سالم و بدون مشکل داشته باشیم اهمیت کنترل وزن گیری مادر در بارداری مشخص میشود. اگر وزن زیادی اضافه کنیم، ممکن است مشکلاتی مانند دیابت بارداری، فشار خون بالا و حتی احتمالاً مشکلات تنفسی برای مادر و جنین پیش بیاید. از طرف دیگر، اگر وزن کافی اضافه نکنیم، ممکن است نوزادمان دچار کمبود وزن شود و این مورد میتواند در زمان تولد مشکلاتی داشته باشد.

اینجاست که اهمیت تغذیه در بارداری و انجام ورزش بارداری همچون یوگا بارداری نیز مشخص میشود. اگر در کلاس بارداری و آمادگی زایمان مرکز مهر مادر به صورت آنلاین شرکت کرده باشید درباره اهمیت تغذیه در دوران بارداری، میزان وزن گیری که میتوانید داشته باشید با استفاده از فرمول برای انواع بدن به صورت کامل توضیح داده ایم.

در ابتدا شما باید وزن قبل بارداری خود را بدانید یا حداقل وزن خود در ماه اول بارداری را اندازه گیری کنید، سپس با توجه به شرایط اولیه خود میتوانید محاسبه کنید که بدن شما برای داشتن یک بارداری موفق و سلامت میتواند تا چه میزان افزایش وزن پیدا کند. توجه داشته باشید اگر آموزش ببینید و به صورت اصولی روی وزن گیری خود در بارداری توجه و کنترل داشته باشید علاوه بر سلامت جنین خود و کمک به رشد هر چه بهتر او در دوران بارداری، بلافاصله بعد زایمان نیز بخش زیادی از اضافه وزن شما کاهش یافته و در زمان کمتری پس از زایمان میتوانید به وزن قبل بارداری خود و جتی به اندام ایده آل خود برسید

 

 

رژیم وزن گیری در بارداری

ممکن است شما در دوران بارداری خود وزن گیری کمی داشته باشید و یا وزن گیری شما بیشتر از میزان تعیین شده در هر ماه باشد و به دنبال این باشید که با رعایت رژیم غذایی خاص بتوانید به وزن ایده آل تری در دوران بارداری برسید. اما توجه داشته باشید استفاده از رژیم های غذایی خاص یا غیر اصولی در دوران بارداری به شدت منع میشود و بهتر است برای گرفتن رژیم غذایی مناسب بارداری در ابتدا در کلاسهای بارداری مرکز مهر مادر شرکت کنید. در این صورت با آموزشهایی که میبینید خودتان میتوانید بهترین رژیم غذایی مناسب برای خود را تعیین کنید و یا با  مراجعه به مامای همراه خود و یا متخصص تغذیه و با ارائه یک شرح حال از خود، آزمایشات و مشکلات و بیماریهایی که در طول بارداری دارید یک برنامه تخصصی و اصولی دریافت کنید.

به طور کلی بهتر است در دوران بارداری از مصرف مواد غذایی همچون فست فودها، مواد غذایی دارای مواد نگهدارنده، کنسروها و مواد غذایی مضر اجتناب کنید و از خوردن مواد غذایی بسیار چرب نیز دوری کنید و به جای آن در رژیم غذایی خود از انواع مختلف و متنوع از مواد غذایی سالم شامل کربوهیدرات ها، سبزیجات، میوع جات، لبنیات، پروتئین و … استفاده کنید.

 

برای شرکت در کلاسهای تخصصی بارداری، تغذیه، ورزشهای بارداری و به طور کلی هر آنچه لازم است در دوران بارداری بدانید میتوانید از صفحه دوره های مرکز مهر مادر استفاده کرده و یا به صفحه رسمی اینستاگرام مهر مادر مراجعه کرده و یا با شماره های مرکز برای راهنمایی بیشتر تماس حاصل فرمایید.

 

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید