سوزش معده در بارداری

سوزش معده در بارداری

سوزش معده در دوران بارداری معمولا به علت تغییرات هورمونی و فیزیولوژیکی که در دوران بارداری در بدن اتفاق می‌افتد، ایجاد میشوند. در این دوره، ماهیچه‌های معده به آرامی به معده فشار می‌آورند و زمان بیشتری طول می‌کشد تا معده خالی شود. این یک موضوع کاملا طبیعی است و به اراده خداوند در بدن مادر اتفاق می افتد تا بدن بیشتری زمان برای جذب مواد مغذی و انتقال آن برای جنین اختصاص دهد. اما متاسفانه این مورد میتواند باعث سوزش معده و ناراحتی مادر شود که بیشتر در ماههای اولیه شایع است.

سوزش معده در بارداری ممکن است به صورت سوزش سر دل، احساس حالت تهوع، احساس بالا آمدن کمی از اسید معده در دهان، سوزش دهان، سوزش مری، سوزش پشت گلو، بوی بد دهان و … نمود پیدا کند که معمولا با خوابیدن بدتر هم میشود و کیفیت خواب مادر را کاهش میدهد.

راههای درمان سوزش معده در بارداری

راه‌ هایی وجود دارد که با عمل به آن میتوانید تا حد زیادی به کاهش سوزش معده خود در دوران بارداری کمک کنید. شما در کلاس تغذیه بارداری و کلاس بارداری مرکز مهر مادر با این راهها بیشتر آشنا میشوید. اما در زیر به چند راه درمان خانگی سوزش معده در دوران بارداری و کاهش آن اشاره میکنیم که مهم ترین آن تغییر در رژیم غذایی میباشد که باید به مواد غذایی که میخورید توجه کافی داشته باشید:

  • از خوردن ماست، دوغ و ترشی و مایعات همراه غذا خودداری کنید.
  • از مصرف غذاهای چرب و پر ادویه، کافئین دار و انواع شکلات خودداری کنید.
  • مصرف مواد اسیدی مانند پرتقال، آبلیمو، گوجه فرنگی و … کاهش دهید.
  • از مصرف سیگار و الکل در دوران بارداری جدا خودداری کنید.
  • تعداد وعده های غذایی خود را بیشتر و حجم آن را کاهش دهید.
  • بین زمان مصرف وعده غذایی تا خوابیدن را حداقل به ۳ یا ۴ ساعت افزایش دهید.
  • همراه وعده غذایی زیتون و ریحان بخورید.
  • مصرف مواد غذایی همچون سوپ ساده، نان کامل، نوشیدنی هایی که کافئین ندارند میتوانند به کاهش سوزش معده کمک کنند.
  • مصرف سبزیجاتی همچون لوبیا سبز، هویج و کلم بروکلی را در وعده های خود بگنجانید.
  • مصرف میوه هایی همچون گیلاس، توت‌ها، سیب و گلابی میتواند به سوزش معده کمک کند.
  • مصرف مواد غذایی دارای فیبر را در رژیم غذایی خود افزایش دهید تا علاوه بر احساس سیری از خوردن زیاد در وعده های غذایی و افزایش سوزش معده جلوگیری کند.

 

توجه داشته باشید همانطور که گفتیم شما به عنوان خانم باردار لازم است توجه کافی روی وعده های غذایی و مواد غذایی که در طول روز مصرف میکنید داشته باشید و ببینید با مصرف چه مواد غذایی سوزش سر معده شما افزایش پیدا میکند تا بتوانید با محدود کردن مصرف آن ماده غذایی سوزش معده در بارداری خود را درمان کنید.
همچنین، به عنوان یک مادر باردار، شناخت علائم سوزش معده می‌تواند به شما کمک کند تا با این اختلال مبارزه کنید. مهم‌ترین علامت‌ها عبارت‌اند از:

در صورتی که سوزش معده شما با روش های خانگی تسکین پیدا نکرد بهتر است به پزشک یا مامای همراه خود مراجعه کنید تا برای شما داروی متناسب با وضعیت گوارشی خود دریافت کنید. بهتر است از مصرف خودسرانه داروها در بارداری خودداری کنید ممکن است باعث عوارض جدی برای فرزندتان باشد. حتی برخی از داروهایی که توسط پزشک یا ماما نیز به شما تجویز میشود ممکن است برای برخی افراد دارای عوارضی همچون یبوست بارداری شود. پس بهتر است حتما با مراجعه به متخصص بارداری و زنان داروی مناسب با دوز مناسب را دریافت کنید.
برای شرکت در کلاسهای بارداری و آمادگی زایمان مرکز مهر مادر میتوانید از طریق لینکهای زیر اقدام نمایید:

پکیج طلایی بارداری و زایمان آسان

اقدام به بارداریِ موفق

پکیج ورزشهای بعد از زایمان

پدرانِ آگاه

مراقبت از نوزاد

 

دیدگاه‌ها ۰
ارسال دیدگاه جدید